II. Abdülhamit döneminde inşa edilen demiryolu, Şam ve Mekke arasında ulaşımın sağlanması hedeflendi ancak Medine'de son buldu.
2/20
Şam-Medine hattı 1908-1920 yılları arasında aktif olarak çalıştı.
3/20
1960'lı yıllarda hattın tekrardan açılması yönündeki girişim 6 Gün Savaşları dolayısıyla başarısız oldu.
4/20
Sultan II. Abdülhamit'in en büyük projesi olan Hicaz Demiryolu ile Medine'ye ilk sefer 1908 yılının 27 ağustos gününde yapıldı.
5/20
Hicaz Demiryolu'nun inşaatına Ekim 1903'te başlandı.
6/20
Demiryolunun teknik işlerinin başında Alman mühendis Meissner bulunuyordu fakat Alman mühendislerin yer almasına rağmen mühendislerin çok önemli bir kısmı Osmanlı milletlerindendi.
7/20
Hicaz Demiryolu inşaatında 2 bin 666 kâgir köprü ve menfez, yedi demir köprü, dokuz tünel, 96 istasyon, yedi gölet, 37 su deposu, iki hastane ve üç atölye yapıldı.
8/20
II. Abdülhamid'in tahtan indirilmesine kadar "Hamidiye Hicaz Demiryolu" olarak anılan ve 18 Ocak 1909'dan itibaren sadece "Hicaz Demiryolu" olarak bilinen hat 1918'de bin 900 kilometreyi aştı.
9/20
Medine komutanı Fahreddin Paşa'nın Mondros Mütarekesi'nin 16. maddesi gereğince 7 Ocak 1919'da imzaladığı şartname gereği Medine'yi teslim ve tahliye etmesi ile birlikte Hicaz Demiryolu üzerindeki Osmanlı hakimiyeti kalkmıştı.
10/20
Medine'de bulunan Mukaddes Emanetler, Fahreddin Paşa'nin üstün çabalarıyla Hicaz Demiryolu hattı sayesinde İstanbul'a taşınabildi.
11/20
İşte Hicaz Demiryolu'nda geriye kalan izler...
12/20
Hicaz Demiryolu'nun son durağı Medine Tren İstasyonu